Ekonomi

Orta Doğu’daki Gerginlikler Nedeniyle Havayolları Afganistan Hava Sahasını Tercih Ediyor

Singapore Airlines, British Airways ve Lufthansa gibi havayolları, Taliban’ın yönetimi ele geçirmesi ve hava trafik kontrol hizmetlerinin durmasından bu yana son üç yıldır büyük ölçüde kaçındıkları bir bölge olan Afganistan üzerindeki uçuşlarını artırdı. Uçuş rotalarındaki bu değişiklik, Orta Doğu’da tırmanan gerginlikler nedeniyle Afganistan hava sahasının nispeten daha güvenli bir seçenek haline gelmesinden kaynaklanıyor.

Hava trafiğindeki bu değişim, İran ve İsrail arasındaki füze ve insansız hava aracı saldırıları nedeniyle Nisan ortasında başladı. Temmuz ayı sonlarında Hamas ve Hizbullah üyelerinin öldürülmesinin ardından durum daha da yoğunlaştı ve büyük bir çatışma tırmanışı endişelerine yol açtı. Bunun sonucunda havayolları, şu anda Afganistan üzerinden uçmaktan daha riskli gördükleri İran ve İsrail arasındaki hava sahasından kaçınmak için uçuşlarını yeniden yönlendiriyor.

Flightradar24 verilerine göre, Ağustos ayının ikinci haftasında Afganistan üzerindeki uçuş sayısı, geçen yılın aynı dönemine göre yedi kattan fazla arttı. Lufthansa Group, Temmuz başından itibaren Afgan hava sahasını kullanmaya yeniden başladı ve Turkish Airlines, Thai Airways ve Air France-KLM grubu gibi diğer havayolları da Nisan ayından bu yana uçuşlarını artırdı.

Ancak pilotlar, yerdeki durumu tam olarak anlamadan çatışma bölgeleri üzerinde uçmakla ilgili endişelerini dile getiriyor. Ticari pilot ve Avrupa Kokpit Derneği başkanı Otjan de Bruin, havayollarının risk analizine olan bağımlılığı vurgulayarak, “Aksi kanıtlanana kadar her zaman yeterince güvenlidir” dedi.

Düzenleyici değişiklikler bu geçişi kolaylaştırdı. ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA), Temmuz başından itibaren Afganistan’ın kuzeydoğusundaki Wakhan Koridoru üzerinde daha düşük irtifalarda uçuşlara izin verdi. Bu koridor, Tacikistan’dan Pakistan’a giden bir rotadır. Geçen yıl FAA, tüm ülke için uçuş yasağını kaldırdı ancak yüzeyden havaya atılan silahlardan kaynaklanan riskleri azaltmak için uçakların 32.000 feet’in üzerinde kalmasını zorunlu kıldı.

Temmuz sonundan itibaren Afganistan üzerinden uçmaya başlayan Tayvan’ın EVA Air şirketi, rota kararlarının güvenlik, uluslararası durum ve uçuş tavsiyelerine dayandığını belirtti. Ancak, hava trafik kontrol hizmetleri olmadığından, pilotlar BM havacılık kuruluşu ICAO ve Afganistan Sivil Havacılık Otoritesi tarafından belirlenen protokolleri kullanarak yakındaki uçaklarla koordinasyon sağlıyor.

Avrupa Birliği Havacılık Güvenliği Ajansı (EASA) da bir çatışma bölgesi bilgi bülteni yayınlayarak aşırı grupların havacılık tesislerini hedef alabileceği konusunda uyardı. Sektör, 2014 yılında Ukrayna üzerinde düşürülen Malaysian Airlines Flight MH17 uçağını hatırlayarak temkinli davranıyor.

Havayolları, özellikle 2022’de Ukrayna savaşının başlamasından bu yana Rus hava sahasından geçen birçok kısa yolu kaybettikten ve pandemiden toparlanma çabaları nedeniyle maliyet etkin rotalar bulma konusunda finansal baskı altında. Sınırlı seçeneklerle, merkezi Afganistan, Avrupa’dan güney Asya’ya daha doğrudan bir rota sunuyor ve bu da zaman ve yakıt tasarrufu sağlıyor – bu da pandemi sonrası toparlanmayı ve mevcut jeopolitik zorlukları yöneten havayolları için kritik bir husus.

Bu makaleye Reuters katkıda bulunmuştur.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu
istanbul escort
istanbul escort
istanbul escort